söndag 12 juli 2015

Randigt

På ett av stickcaféerna i vår-vintras var vi ett par stycken som ville göra egna väskor. Ejes garn gav oss 10% om vi köpte allt material där och då och det resulterade i en färgglad skapelse. Äldsta dottern C, blev ivrig och ville genast ha en egen variant (hon hade bara sett första varvet på min väska när hon började tråna efter en egen, så man måste ju säga att hon har i alla fall lite förtroende för mitt hantverk :-)

Både jag och C hade svart fuskskinn till botten och handtag men valde lite olika färgsättning. C ville dessutom ha ett rosa hjärta på sin som vi först försökte virka som ett mönster men varken hon eller jag tyckte att det blev bra så det repades upp och jag gjorde ett löst hjärta som vi sydde på som applikation istället.

Skinnbotten har för-stansade hål så det är bara att börja virka på en gång, snabbt och smidigt. Jag använde ett bomullsgarn (Catania) och vikade med dubbel tråd för att få till lite mer stadga och grovlek i den färdiga väskan.

Min väska fodrades med ett uggletyg och avslutades med en svart dragkedja. C ville ha lite mer stadga i sin väska eftersom hon har den som skolväska så den satte jag även lite vaddering i tillsammans med ett rosa-mönstrat tyg som vi fått av farmor. Även hennes väska fick dragkedja för att kunna användas fullt ut uta att vara rädd för ficktuvar eller att tappa ut saker :-)

Mönster:

Egentligen ingen mönster, använde de stansade hålen i botte för att få antalet maskor runt och virkade sedan fasta maskor hela väskan.

Material:

Botten plus handtag i fuskskinn från Ejes Garn

Garnet Catania (100% mercicerat bomull) i olika färger

Dragkedjor från Bibbis, och ena tyget från gömmorna och det andra från Ejes Garn

Bäst just nu:

Känner mig galet produktiv med ett tredje blogginlägg för dagen ;-)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar