söndag 12 juli 2015

I Baktagen

Äldsta dottern började sy ett förkläde för ett par år sedan (2012) som sen blivit liggande halvfärdigt. I en rensning i syrummet kände jag att det var dags att fixa klart det. Tyget har jag haft i gömmorna länge, länge... Ett tyg jag fått av min mamma som hon hade tänkt sy något till mig i när jag var liten men sm aldrig blev av. Lite kul att det nu hittat sin plats :-)

Ett enkelt förkläde i simpel desig. En stor fyrkant med band för hals och att knyta runt magen. För att både barnen och jag ska kunna använda det satte jag tryckknapp med ett par val på avstånd för bandet runt nacken.

Jag skippade sätta dit ficka utan det fick bli ett enklare förkläde.

Jag älskar detta tyget så om inte dottern anväder förklädet så kommer jag börja göra det istället! :-)

Mönster:

"Förklädesboken - Gamla och nya förkläden att sy själv", av Kerstin Lokratz

Material:

Mönstrat tyg från mamma och brunt bomullstyg till banden från Stoff & Stil

Bäst just nu:

När jag skriver detta sitter jag och myser uppe i vår stuga i Västerotten med ett glas vin medan tjejerna tittar på Harry Potter och maken på en jaktfilm... Stickningen nästa! :-)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar